N-VA'er vindt legalisering cannabisteelt 'bespreekbaar'

Riemst l Vlaams Parlementslid Jan Peumans (N-VA), schepen in de Limburgse gemeente Riemst, vindt het voorstel van de Maastrichtse burgemeester Gerd Leers om cannabisteelt toe te laten "het onderzoeken waard". Dat zei hij in het programma Ongehoorde meningen op Radio 1. Peumans gaat daarmee regelrecht in tegen het strakke standpunt van zijn kartel.

Leers is van mening dat de Nederlandse wet hypocriet is. Cannabisgebruik- en verkoop wordt gedoogd, cannabisteelt is verboden. Op die manier werkt de Nederlandse overheid volgens Leers de criminaliteit en de georganiseerde misdaad in de hand.

"Ik ben tégen cannabis, laat dat duidelijk zijn", reageert Peumans. "Maar ik deel de mening van Leers dat de huidige situatie compleet schijnheilig is. Ik wil niet gezegd hebben dat gebruik, verkoop én teelt van cannabis nu de ideale oplossing is. Maar ik vind wel dat we tenminste het debat moeten durven voeren. Nu worden inbreuken op de cannabiswet gewoon geseponeerd. Dat is ook geen oplossing."

Het kartel CD&V/N-VA staat niet meteen bekend om een soepel standpunt tegenover cannabis en de Limburgse burgemeesters zijn niet te spreken over de pogingen van Leers om in de hele grensstreek een overkoepelend drugsbeleid te voeren. Peumans staat dus geïsoleerd met zijn standpunt. "Dat interesseert me niet, ik heb recht op mijn eigen mening. Ik vind het trouwens een beetje te gemakkelijk om elk voorstel stante pede af te schieten zonder zelf met alternatieven te komen. Er is nu eenmaal een concreet probleem met cannabis en daar moet een concrete oplossing voor komen."

De Morgen, 2007.11.26, Jeroen Verelst

 
Blog Directory - Blogged